דרכים יצירתיות ליצור אשליית גודל בחלל

einat fromovitch

Posted on אוקטובר 21 2021

רובנו לא ערות לכך אך בכל אחת מאיתנו יש חוש טבעי, שמקורו בטבע וזו היכולת לאמוד יחסים באופן מולד, ללא כל צורך בלמידה של עקרונות הנדסיים אלא מתוך היכולת להעריך את מיקומנו במרחב. בזכות החוש המולד הזה אנחנו שואפות לשמור על איזון הרמוני בעיצוב
המרחב שלנו.
הצורך ביצירת הרמוניה בצבעים, בניגודים וביחס בין מוטיבים שונים במרחב הודגם כבר במאות הקודמות בציורים מתקופת הרנסנאס אך גם באומנות המודרנית. לה-קורבוזיה למשל יצר את ה"מודולר" מערכת קנה מידה שמתבססת על מידות גוף האדם באמצעותה הוא ניסה לקבוע את סולם ההרמוניה לעיצוב. גם במתמטיקה יש התייחסות לעקרונות הרמוניים – "יחס הזהב" לדוגמה קובע כי כל צלע במרחב שנחלקת בצלע אחרת צריכה להיות שווה לערך 1.68 – בדרך זו ניתן להגיע להרמוניה השלמה.
אז מה זה חלל בכלל?
עבור אנשים רבים חלל הוא די במקום – מקום אחסון, מעברים, מרחב לעבודה, אבל גם מקום למחייה ומרחב לנשימה. אנחנו נמשכות לחללים מסוימים בזכות פרופורציות – ואם אלו מאורגנים היטב – הרי שגם אם מרחב המגורים שלנו מסתכם ב-30 מטרים מרובעים עדיין נוכל לחוות ממנו הנאה. האם זה קסם? לא בהכרח. יש מספר טיפים ו"וטריקים" שמאפשרים לנו ליישם את אותו עיקרון יחס – גם מבלי לחשב את נוסחת "יחס הזהב", ובכל זאת לממש אותו, בצורה אינטואיטיבית.
חיבור מרחב הפנים למרחב החוץ
היחס לחלל הפנימי שלנו נובע מהסביבה החיצונית המקיפה אותו, נוף אורבני, טבע, אין זה משנה. ואם החלל הפנימי ימשיך את מרחב החוץ "אל תוך הבית" גם אם הקירות משמשים כחציצה, נוכל בפשטות ובחוכמה הטבעית שטבועה בנו לשוות לו מראה רחב יותר. כיצד עושים זאת?
מתגוררות במרחב אורבני? נסו להבין איזו צבעוניות מקיפה אתכן – צרו את מניפת הצבעים והמשיכו אותה באמצעות תליית תמונות והדפסים על הקיר המשיק לפתח החלון או תריס הוויטרינה, הוסיפו רמיזות של גוונים אלו גם בחלל הבית, באבזור, בפריטי הטקסטיל, בחידוש רהיט אהוב. אלו הם שינויים קטנים, שתוכלו לבצע במהירות יחסית והשדרוג – בהחלט מובטח!
גבוה ונמוך, רחב וצר, קיר ממשיך
טיפ נוסף שמאפשר ליישם בקלות אשליה של גודל באמצעות צבע, הדפסים והעמדת הריהוט הוא על ידי הבנת הניגודים הטמונים בחלל ובפריטים העומדים לרשותכם. יש לכם נורה עומדת? הציבו אותה לצד פריט נמוך ובחנו את התחושה שעולה בכן. יש לכם קיר, שאין לכן מושג מה לעשות איתו? צבעו אותו ואת הקיר המקביל אליו באותו הגוון וראו איזה פלא – לפתע נוצרה לכן פינה חדשה. יש לכן מטבח שאתן רוצות לשדרג? צבעו את התקרה בגוון אהוב עד לראש הארונות העליונים – השדרוג המפתיע והמשמח כבר מובטח.
יצירת קיר כוח
קיר כוח הוא מוטיב עיצובי המושך את העין ושואב את תשומת הלב, וקיר כוח מוצלח, הוא קיר שלא מתעייפים ממנו. אנחנו אוהבות מאוד להיעזר בפריטים ניידים כדי ליצור קיר כוח – כך למשל אנחנו מדפיסות תמונת קנבס בהדפס אבסטרקטי בגוונים עדינים, שמצויר בצבעי אקריל ומאפשרות לרבדים שבו להתגלות כל עת מחדש, אנחנו אוהבות להציב את ההדפס כתמונה מונחת על רהיט או על הרצפה או שלישיית תמונות או רביעייה שתלויות בחלקו התחתון של הקיר וצמודות לשתי ספות או כורסאות שמוצבות זו מול זו במקביל, בדרך זו אנחנו תוחמות את החלל, יוצרות אינטימיות נינוחה ונהנות מקיר כוח חכם, מרענן ומרגיע.
אם לסכם את העניין, הרי שבשביל להרגיש "בבית" ולחוות רווחה נפשית ונשימה בתוך מרחב הפנים שלנו, אין כל צורך לשבור קירות או אפילו לבחור בריהוט מודולרי. אפשר לגייס לשירותנו את האומנות המודרנית והאומנות בת-זממנו, לצבוע קירות מעבר לגבולות הטבעיים שלהם, לבחור בגוונים דומים או קרובים לגוונים במרחב החוץ, להציב זה לצד זה פריטי ריהוט מנוגדים (צר לצד רחב, גבוה לצד נמוך, בהיר לצד כהה) וליצור קיר כוח עם מוטיב מרכזי – שמחד יוצר את אשליית הגודל ומנגד תוחם ומעניק תחושה אינטימית.
את היצירות היפות, שצירפנו בקישורים המודגשים תוכלו לרכוש באתר, להמלצות נוספות ולהדמיות, פנו אלינו!
שלכן,
צוות פרפלו.

לעוד פוסטים